tiistai 14. maaliskuuta 2017

Ensimmäinen kuukausi Italiassa

Buongiorno tutti!

Olen asunut nyt Roomassa kuukauden, joka oikeasti tuntuu muutamalta viikolta; aika menee niin nopeasti! Paljon olen ehtinyt kokea, olen saanut paljon uusia ystäviä sekä kokemuksia. Vaikka olenkin jo tottunut täällä asumiseen ja kulttuuriin, tulee silti välillä pieni ahdistus joistakin tavoista toimia. Tuntuu esimerkiksi että tässä kaupungissa on päivittäin joku lakko menossa. Naistenpäivänä joukkoliikenne oli lakossa, ilmeisesti he halusivat jäädä kotiin juhlimaan. Muutenkin meno on erittäin rentoa ja suomalaiselle välillä liiankin rentoa kun mikään ei etene tai toimi ajallaan. Toisaalta olen oppinut elämään hetkessä ja todennut että asiat hoituvat kuitenkin lopulta.

Julian parveke Veronassa
 Viime viikonloppuna koulumme ESN järjesti matkan pohjois-Italiaan. Kiersimme Bolognan, Padovan, Veronan ja Venetsian. Itse lähdin matkalle vaikka en tuntenut juuri ketään lähtijää, ja olen niin onnellinen että lähdin! Matka oli todella hyvin järjestetty ja tutustuin helposti uusiin erasmus oppilaisiin. Voin siis suositella kaikille vaihtoon lähteville että osallistukaa mahdollisimman monelle matkalle joita paikalliset erasmus järjestöt järjestävät.

Venetsia

 Venetsiassa otettiin porukalla vesitaksi joka kiersi ympäri Venetsiaa, ehdottomasti hauskin kokemus koko matkalla. Olen tullut siihen tulokseen että täällä ollaan vain kerran, joten aion nauttia täysin tästä kokemuksesta. Tuleville vaihto-oppilaille suosittelen ottamaan selvää maan hintatasosta sillä voi tulla yllätyksenä että esim. Venetsia ja Rooma ovat Suomen hinnoissa. Itse säästin vaihtoa ajatellen kesätyön palkkoja, sekä nostin koko lainan. Tietenkin Suomen tuet tulevat yhä vaihdon aikana sekä erasmus tuki koululta.
Bologna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti